Is uw webwinkel al up to date?

Zoals bekend geldt er vanaf 13 juni jl. in Nederland nieuwe consumentenwetgeving. Die nieuwe wetgeving heeft grote gevolgen voor webwinkels. Webwinkels zijn namelijk verplicht om veel meer informatie te verstrekken aan de consument. Laat de webwinkel na om die informatie te verstrekken, dan kan dit bijvoorbeeld tot gevolg hebben dat de consument niet hoeft te betalen maar de producten wel mag behouden, dat de webwinkel (aanvullende) kosten moet maken of de consument tot een jaar na het aangaan van de overeenkomst deze mag ontbinden. Daarnaast kan de Autoriteit Consument en Markt boetes opleggen aan webwinkels die niet voldaan aan de regels, welke kunnen oplopen tot € 450.000.

Wij hebben geconstateerd dat veel webwinkels tot op heden niet voldoen aan de wetgeving. Onder meer het volgens de wet verplicht gestelde modelformulier op de website, die de consument kan gebruiken indien hij van de bedenktijd van 14 dagen gebruik wenst te maken, ontbreekt veelal. Zolang dit modelformulier niet op de website geplaatst is, heeft de consument een bedenktijd om de koop te ontbinden tot 1 jaar (!) in plaats van 14 dagen. Het gevolg kan dan zijn dat de webwinkelier een gedateerd product retour ontvangt, de volledige aankoopprijs inclusief verzendkosten aan de consument moet terugbetalen én achterblijft met een  product dat (naar alle waarschijnlijkheid) aanzienlijk in waarde is gedaald. 

Wij beschikken over de kennis om te adviseren over de noodzakelijke aanpassingen die de webwinkel zal moeten ondergaan om te voldoen aan de wettelijke eisen. Deze kennis hebben wij neergelegd in een uitgebreide checklist waaraan wij uw webwinkel kunnen controleren. Het uiteindelijke doel is dat uw webwinkel weer conform de geldende wetgeving in de lucht is en u met een gerust hart verder kunt gaan met ondernemen.

Heeft uw webwinkel ook een update nodig? Neemt u dan vooral contact met ons op via 020 408 16 80 of via

blauw@btu-advocaten.nl / danwel vanzweden@btu-advocaten.nl